معرفي سيستم عامل iOS 14

معرفي و آموزش كار با لوازم جانبي موبايل و كامپيوتر و. ...

معرفي سيستم عامل iOS 14

۱۰۱ بازديد

اپل از سيستم عامل iOS ۱۴ رونمايي كرد

اپل از سيستم عامل ios ۱۴ رونمايي كرده و حالا آيفون‌دار‌ها مي‌توانند از مواهب سيستم عامل آپديت شده اپل بهره ببرند، اين مطلب جزئيات اين آپديت را به شما عرضه مي‌كند.

بالاخره بعد از مدت‌ها انتظار اپل در كنفرانس WWDC ۲۰۲۰ كه اين بار به صورت كاملا آنلاين برگزار شد، از سيستم عامل iOS ۱۴ با قابليت‌هاي فراوان رونمايي كرد. طبق گفته بسياري از خبرگزاري‌ها قرار بود اين سيستم عامل iPhoneOS ۱۴ نام‌گذاري شود، اما اين اتفاق نيفتاد و ظاهرا اپل تصميم گرفت نام جا افتاده سيستم عامل خود را تغيير ندهد.

با عرضه iOS ۱۳ قابليت‌هاي زيادي به گوشي‌هاي آيفون اضافه شد كه از جمله مهم‌ترين آن‌ها مي‌شد به حالت تيره يكپارچه و Memoji اشاره كرد. اما اين نسخه از سيستم عامل اپل باگ‌هاي ريز و درشت زيادي داشت و به همين خاطر كوپرتينويي‌ها تصميم گرفتند نسخه جديد را با تمركز بر بهبود عملكرد كلي و پايداري طراحي كنند.

البته اين بدان معنا نيست كه قابليت‌هاي جديدي به iOS ۱۴ اضافه نشده. شايد اپل ظاهر آن را به نسبت قبل تغيير زيادي نداده باشد، اما نرم‌افزار‌ها و قابليت‌هاي جديدي به آن افزوده كه آيفون‌ها را بيش از پيش جذاب‌تر و كاربردي‌تر مي‌كنند.

سيستم عامل‌هاي جديد اپل براي چه دستگاه‌هايي منتشر خواهند شد؟

سيستم عامل iOS ۱۴ براي گوشي‌هاي هوشمند آيفون، iPadOS ۱۴ براي تبلت‌هاي آيپد، watchOS ۷ براي ساعت‌هاي هوشمند اپل واچ، tvOS براي ست‌تاپ باكس‌هاي اپل تي‌وي و maغير مجاز مي باشد Big Sur براي سيستم‌هاي دسكتاپ اپل معرفي شدند.

تغييرات جديد در iOS ۱۴

۱. App Library

اپل از سيستم عامل iOS ۱۴ رونمايي كرد

يكي از بهترين قابليت‌هايي كه در جريان رويداد تازه براي iOS ۱۴ رونمايي شد، App Library نام دارد. اين قابليت با هدف كاهش صفحات مختلف روي هوم اسكرين طراحي شده و به صورت خودكار برنامه‌هاي مرتبط را درون يك پوشه ذخيره مي‌كند.

براي مثال يك دسته Social ايجاد مي‌شود و تمام شبكه‌هاي اجتماعي نظير واتساپ، اينستاگرام، توييتر و … در آن قرار مي‌گيرند. در قسمت بالايي صفحه نيز جست‌و‌جو قرار گرفته كه مي‌توانيد براي يافتن برنامه‌هاي مورد نظر خود از آن كمك بگيريد. همچنين با لمس اين قسمت مي‌بينيد كه تمام برنامه‌ها به ترتيب حروف الفبا برايتان به نمايش در مي‌آيند.


۲. ويجت‌ها

اپل از سيستم عامل iOS ۱۴ رونمايي كرد

اپل در iOS ۱۴ همان بخش هميشگي را براي قرارگيري ويجت‌ها در نظر گرفت، اما اكنون كاربران مي‌توانند هر ويجتي را كه مي‌خواهند با هر اندازه‌اي به صفحه اصلي هدايت كنند. همچنين قابليتي هم تحت عنوان Smart Stack براي كاربران در نظر گرفته شده كه با توجه به زمان روز، برنامه‌هايي را به شما پيشنهاد مي‌دهد. مثلا هنگام صبح Apple News (اخبار) و هنگام غروب هم خلاصه‌اي فعاليت‌هاي روزانه خود را مي‌توانيد مشاهده كنيد.


۳. Picture in Picture

اپل از سيستم عامل iOS ۱۴ رونمايي كرد

يكي ديگر از بزرگ‌ترين و بهترين قابليت‌هاي افزوده شده به سيستم عامل iOS ۱۴، قابليت Picture in Picture است. نحوه كار Picture in Picture به اين صورت است كه وقتي يك ويدئويي را از طريق برنامه‌اي پخش مي‌كنيد و سپس به صفحه هوم برمي‌گرديد، آن ويدئو به شكل يك پنجره كوچك در گوشه‌اي از صفحه به نمايش در مي‌آيد.


۴. سيري

اپل از سيستم عامل iOS ۱۴ رونمايي كرد

در بين دستيار‌هاي صوتي هميشه Google Assistant بود كه با اختلاف در صدر قرار داشت. اما اپل تصميم گرفت در سيستم عامل iOS ۱۴ اين فاصله را تا حد زيادي كم كند و موفق هم بوده. حالا سيري بعد از اينكه فراخوانده مي‌شود از طريق يك آيكون بسيار كوچك روي هوم اسكرين به نمايش در مي‌آيد و دستورات شما را انجام مي‌دهد.

سيري اكنون مي‌تواند پيغام صوتي ارسال كند، برنامه‌ها را با سرعت بيشتري برايتان باز كند، و يا از طريق يك اپليكيشن ترجمه، مكالمات صوتي و متني شما را با تشخيص خودكار به زباني ديگر ترجمه كند. اين برنامه در حال حاضر از ۱۱ زبان انگليسي، اسپانيايي، فرانسوي، ايتاليايي، عربي، روسي، كره‌اي، ژاپني پرتغالي و چيني ماندارين پشتيباني مي‌كند.


۵. Messages

اپل از سيستم عامل iOS ۱۴ رونمايي كرد

يكي از قابليت‌هاي خوبي كه پيام رسان اپل دريافت كرد، پين كردن مخاطبين است. بدين ترتيب هميشه مي‌توانيد مخاطبين مهم خود را در بالاترين بخش داشته باشيد و اين فوق‌العاده است. علاوه بر اين‌ها، قابليت ريپلاي كردن پيام و يا حتي منشن كردن يك شخص خاص هم به Messages اضافه شده تا اين برنامه كاربردي‌تر از قبل شود.


۶. نقشه

اپل از سيستم عامل iOS ۱۴ رونمايي كرد

در ميان برنامه‌هايي كه بروزرساني جديد دريافت كرده‌اند، نام نقشه اپل يا همان Apple Maps نيز به چشم مي‌خورد. اين برنامه اكنون با كمك سرويس Zagat و AllTrails مي‌تواند به شما مكان‌هاي بهتر و جالب‌تري براي مسافرت پيشنهاد دهد. همچنين در يك سري از شهر‌هاي خاص در آمريكا از حالت دوچرخه سواري نيز پشتيباني مي‌كند.

با كمك قابليت EV routing، آن دسته از افرادي كه از ماشين‌هاي الكتريكي استفاده مي‌كنند مي‌توانند از شارژ فعلي ماشين خود و همچنين ايستگاه‌هاي مورد نظر جهت شارژ وسيله نقليه آگاه شوند. البته هنوز اپل دقيقا مشخص نكرده چه ماشين‌هايي از اين قابليت پشتيباني مي‌كنند.


۷. CarKey

اپل از سيستم عامل iOS ۱۴ رونمايي كرد

يكي از قابليت‌هاي فوق‌العاده‌اي كه اپل به سيستم عامل iOS ۱۴ افزوده، امكان باز كردن قفل در ماشين با آيفون از طريق NFC است. البته فعلا سري ۲۰۲۱ BMW۵ از اين قابليت پشتيباني مي‌كند و انتظار داريم به مرور زمان به تعداد اين ماشين‌ها افزوده شود.

يكي از جالب‌ترين نكات در رابطه با CarKey، امكان به اشتراك گذاري رمز NFC با شخص ديگر صاحب آيفون است. بدين ترتيب اگر شما در محلي كه ماشينتان قرار دارد حضور نداشته باشيد، مي‌توانيد با به اشتراك گذاري اين كد با يكي از دوستان يا آشنايان خود، به آن‌ها امكان دسترسي به ماشين را بدهيد. اين قابليت در iOS ۱۳ نيز در دسترس قرار خواهد گرفت.


۸. App Clips

اپل از سيستم عامل iOS ۱۴ رونمايي كرد

در اپ استور iOS ۱۴ قابليت جديدي تحت عنوان App Clips قرار گرفته كه به شما اين امكان را مي‌دهد بدون نياز به نصب آن برنامه، به بخشي از آن دسترسي داشته باشيد. اين قابليت به شكل كادر‌هاي كوچك از طريق وب، Messages يا نقشه به نمايش در مي‌آيد.

مثلا اگر براي پرداخت به برنامه خاصي نياز داريد مي‌توانيد از طريق اين قابليت به جاي نصب كامل برنامه، به بخشي از آن دسترسي پيدا كنيد. اپل براي اين منظور كد QR مخصوصي را طراحي كرده كه از NFC و كد‌هاي تصويري براي دسترسي به App Clips بهره مي‌برد. اين قابليت حتي از طريق App Library نيز در دسترس قرار دارد.

لازم به ذكر است گوشي‌هاي آيفون SE نسل يك و دو، آيپد تاچ نسل ۷، آيفون ۶ s تا آيفون ۱۱ پرو مكس مي‌توانند به سيستم عامل iOS ۱۴ بروزرساني شوند.


۹. امكان اضافه‌كردن ماسك صورت به ميموجي

اپل از سيستم عامل iOS ۱۴ رونمايي كرد

به‌لطف به‌روزرساني جديد، كاربران مي‌توانند در ميموجي‌ها از ماسك صورت استفاده كنند. اپل همچنين امكان ساخت و ويرايش ميموجي را در مك فراهم كرده است؛ به‌روزرساني جديدي كه ارتباطي مستقيم با شرايط فعلي دنيا به‌دليل همه‌گيري ويروس كرونا دارد.


۱۰. تغييرات امنيتي iOS ۱۴

اپل از سيستم عامل iOS ۱۴ رونمايي كرد

قابليت‌هايي تازه مثل:

  • مخفي كردن محل دقيق لوكيشن
  • جلوگيري از دنبال شدن توسط اپليكيشن‌ها و سايت‌ها
  • و واضح‌تر بودن استفاده از ميكروفن يا دوربين در برنامه‌هاي مختلف

ليست آيفون‌هايي كه iOS ۱۴ را دريافت مي‌كنند

اپل از سيستم عامل iOS ۱۴ رونمايي كرد

  • آيفون SE
  • سري آيفون ۶S
  • سري آيفون ۷
  • سري آيفون ۸
  • آيفون X
  • آيفون XR
  • سري آيفون XS
  • سري آيفون ۱۱
  • آيفون SE جديد

WatchOS ۷

اپل از سيستم عامل iOS ۱۴ رونمايي كرد

اپل واچ به‌عنوان محبوب‌ترين ساعت هوشمند جهان تا به‌حال ۵ نسل را پشت‌سر گذاشته است و WatchOS به‌عنوان رابط كاربري اين ساعت‌ها يكي از دلايل محبوبيت آن‌ها محسوب مي‌شود. اپل در جريان رويداد WWDC امسال از نسخه هفتم اين سيستم‌عامل گجت‌هاي پوشيدني خود رونمايي كرده است. قابليت‌هاي اشتراك شخصي‌سازي‌هاي واچ‌فيس، بهبود در قابليت‌هاي ورزشي و سلامتي از جمله تغييرات اين نسخه هستند، اما كدام ساعت‌هاي اپل آپديت را دريافت خواهند كرد؟

اپل واچ سري ۱ و اپل واچ سري ۲ نسخه جديد WatchOS را دريافت نخواهند كرد و Watch OS ۶ آخرين آپديت بزرگ آن‌ها بوده است. طبق اعلام اپل انتهاي سال جاري ميلادي ساعت‌هاي هوشمند زير نسخه هفتم اين سيستم‌عامل را دريافت خواهند كرد:

  • اپل واچ سري ۳
  • اپل واچ سري ۴
  • اپل واچ سري ۵

منبع: arstechnica، ويجياتو

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.