ساخت يك كيف موبايل چرمي شيك و بادوام

معرفي و آموزش كار با لوازم جانبي موبايل و كامپيوتر و. ...

ساخت يك كيف موبايل چرمي شيك و بادوام

۱۵۰ بازديد

اگر با چرم دوزي آشنا باشيد، دوخت كيف موبايل چرمي برايتان ساده خواهد بود. اما اگر بخواهيد يك كيف موبايل بادوام بدوزيد، فقط مهارت هاي پايه چرم دوزي كافي نيست. بايد تكنيك هاي ديگري هم بلد باشيد. يكي از اين تكنيك ها، قالب گيري چرم است كه در اين ساختني از آن براي ساخت كيف موبايل چرمي استفاده مي كنيم. همانطور كه در تصاوير مي بينيد خروجي اين تكنيك بسيار شيك و حرفه اي است اما براي پياده كردن آن لزوما نبايد حرفه اي باشد. حتي اگر چرم دوزي بلد نباشيد هم مي توانيد با اين روش كيف موبايل چرمي بدوزيد.

 

مرحله اول : وسايل مورد نياز براي ساخت كيف موبايل چرمي

همانطور كه گفتيم براي ساخت كيف موبايل چرمي با اين روش، علاوه بر ابزارهاي اصلي چرم دوزي مثل لبه گردكن و لويس كن بايد ابزار نجاري هم داشته باشيد. در ادامه تمام ابزار مورد نياز را به شما معرفي مي كنيم اما اين را بدانيد كه لزوما نبايد از آنها استفاده كنيد. هر ابزار يا روش ديگري كه نتيجه مشابه داشته باشد، قابل استفاده است.

وسايل مورد نياز

  • چرم گياهي
  • چسب E6000 – توصيه مي كنيم حتما از اين چسب استفاده كنيد چون يكي از بهترين گزينه ها براي چرم است و دوام كيف چرمي را بيشتر مي كند.
  • روغن زيتون – مي توانيد از ساير روغن ها يا واكس هاي مناسب پرداخت چرم هم استفاده كنيد.
  • صمغ كتيرا – براي صيقل دادن لبه هاي چرم
  • گوشي همراه – از گوشي براي ساخت قالب استفاده مي كنيم. ما كيف چرمي را براي گوشي سامسونگ مدل S5 مي سازيم.

ابزار مورد نياز

  • اره روميزي – مي توانيد از اره هاي دستي هم براي بريدن چوب استفاده كنيد.
  • دريل و ست مته
  • جيگ سوراخ پاكتي – از اين جيگ براي سوراخ كردن تخته هاي قالب و مونتاژ آن استفاده مي كنيم. مزيت استفاده از جيگ سوراخ پاكتي اين است كه قالب محكم تر مي شود.
  • روتر
  • اره مويي
  • گيره پيش دستي
  • كاتر
  • لبه گردكن و آرميتاژ – از اين دو ابزار براي كار روي لبه هاي خام چرم استفاده مي كنيم. ابتدا با لبه گردكن لبه ها را گرد كرده و سپس با آرميتاژ صمغ را به لبه مي زنيم تا صاف و براق بشوند.

مرحله دوم: ساخت قاب چويي

اولين كاري كه بايد بكنيد ساخت يك مدل چوبي از گوشي موبايل است. طبيعي است كه نمي توانيد از خود گوشي در فرايند قالب گيري چرم كه با ابزارهاي حرفه اي انجام مي شود، استفاده كنيد. به همين خاطر بايد يك نمونه چوبي كاملا دقيق از گوشي بسازيد.

براي ساخت قالب گوشي به چوبي نياز داريد كه ضخامتش با ضخامت گوشي يكي باشد. اگر گندگي داشته باشيد، مي توانيد از هر چوبي استفاده كنيد و ضخامت آن را تنظيم كنيد. اما اگر گندگي نداريد، نزديك ترين ضخامت به گوشي موبايل را پيدا كنيد. مثلا ما براي گوشي سامسونگ S5 از تخته ۶ ميليمتري استفاده كرديم.

بعد از پيدا كردن تخته چوبي مناسب بايد طول و عرض آن را تنظيم كنيد. چوب را درست با طول و عرض گوشي ببريد چون كوچك ترين اختلافي باعث مي شود كيف كوچك يا بزرگ بشود. در نهايت هم اگر گوشه هاي موبايل تان گرد است، گوشه هاي قالب چوبي را با سنباده يا اره مويي گرد كنيد. فقط مواظب باشيد طول يا عرض قالب كمتر از گوشي نشود.

مرحله سوم: ساختن فريم قالب 

كار فريم قالب اين است كه چرم را رو و دور قالب چوبي مي كشد تا به شكل گوشي دربيايد. طول و عرض اين فريم به نسبت ضخامت چرم كمي بزرگتر خواهد بود. پس اگر از چرم دو ميليمتري استفاده مي كنيد، به ابعاد بالايي، پاييني و كناري قالب دو ميليمتر اضافه كنيد تا ابعاد داخلي فريم قالب به دست بيايد.

بعد از مشخص كردن ابعاد فريم قالب، بايد فريم را در دو مرحله بسازيد. ابتدا با تخته هاي چوبي و جيگ سوراخ پاكتي، نسخه اوليه فريم را بسازيد. سپس از آن به عنوان الگو استفاده كنيد و فريم نهايي را با روتر و مته flux ببريد.

اين دو مرحله را به ترتيب زير پياده كنيد تا فريم كيفيت كافي براي فرم دادن به چرم را داشته باشد:

  1. فريم اوليه را با تكه هاي چوب اضافي و پيچ پاكتي بسازيد.
  2. ابعاد داخلي فريم اوليه را روي چوب فريم اصلي بكشيد.
  3. با دريل يك سوراخ در هر گوشه مستطيل كشيده شده، ايجاد كنيد.
  4. با اره مويي فاصله بين سوراخ ها را درست از روي خط ببريد تا قسمت اضافي داخل فريم جدا بشود.
  5. دوباره فريم اوليه را روي چوب بگذاريد و قسمت وسط آن را با قسمت بريده شده تراز كنيد.
  6. فريم اوليه را به چوب گيره كنيد.
  7. با روتر يا ابزارهاي مشابه لبه هاي چوبي را صاف و تميز كنيد. اينكار را طوري انجام بدهيد كه لبه ها كاملا گرد بشوند. فريم اصلي آماده است.

علت دو مرحله اي بودن ساخت فريم قالب اين است كه لبه هاي گرد فريم اصلي باعث مي شوند كيف موبايل چرمي شيك تر بشود.

مرحله چهارم: شكل دهي چرم


بعد از آماده كردن وسايل لازم براي قالب گيري چرم، نوبت به آماده كردن خود چرم مي رسد. ابتدا بايد چرم را ببريد. چرمي كه مي بريد بايد از پايين و كناره ها يك اينچ بزرگتر از قالب چوبي باشد. براي بريدن چرم هم كاتر را چندبار روي چرم بكشيد تا لبه صاف و تميز داشته باشيد. بعد از برش را چرم را به مدت ۱۰ دقيقه داخل يك ظرف آب گرم بگذاريد تا كاملا خيس بشود.

وقتي منتظر خيس شدن چرم هستيد گيره ها، قالب چوبي، فريم قالب و يك تخته اضافي به اندازه فريم را مطابق تصاوير بهم وصل كنيد. اگر مي خواهيد از قالب چوبي براي ساخت چند كيف استفاده كنيد، دورش را پلاستيك بپيچيد تا آسيب نبيند. ضمن اينكه پلاستيك باعث مي شود چرم از روي قالب ليز نخورد.

چرم را از آب دربياوريد و با دست آب رويش را پاك كنيد. چرم را طوري روي قالب چوبي بگذاريد كه لبه بالايي آن با لبه بالايي چرم تراز باشد (به اين ترتيب دهانه كيف ايجاد مي شود). سپس فريم را روي چرم بگذاريد و آن را درست وسط قالب تنظيم كنيد و به آرامي به سمت پايين فشار بدهيد. اگر قطعات را درست روي هم قرار داده باشيد، بايد كشيده شدن چرم همزمان با فرو رفتن قالب داخل فريم را ببينيد. بعد از چك كردن دوباره چرم و قالب چوبي، دور فريم را با گيره ببنديد تا همه قطعات سرجايشان ثابت بشوند.

حالا فقط بايد صبر كنيد تا چرم داخل قالب خشك بشود. خشك شدن چرم بين يك تا دو روز طول مي كشد. بعد از خشك شدن چرم دقيقا به شكل قالب چوبي درمي آيد.

مرحله پنجم: تزيين چرم با استمپ

همين طور كه چرم خيس داخل قالب شكل مي گيرد، مي توانيد سطح خارجي آن را با استمپ تزيين كنيد. فريم قالب طوري طراحي شده كه به راحتي مي توانيد به سطح رويي كيف موبايل چرمي دسترسي داشته باشيد و آن را هر طور كه مي خواهيد تزيين كنيد.

اگر از استمپ براي تزيين چرم استفاده مي كنيد، چند ساعت صبر كنيد تا كمي از آب چرم خيس بشود. اگر چرم خيلي خيس باشد، استمپ درست عمل نمي كند و طرح عمق كافي پيدا نخواهد كرد. ما از استمپ پرينت شده استفاده كرديم كه مي توانيد آموزش ساختش را اينجا بخوانيد.

بعد از خشك شدن كامل، چرم را از داخل قالب بيرون بياوريد و سراغ بريدن چرم پشتي كيف موبايل برويد. قالب چوبي را روي چرم بگذاريد و به هر طرفش ۱/۲ اينچ اضافه كنيد. چرم را با ابعاد ببريد كه فضاي كافي براي چسباندن و جبران خطاهاي احتمالي داشته باشيد.

مرحله هفتم: چسباندن دو تكه چرم بهم

براي چسباندن دو تكه چرم به يكديگر از چسب E6000 استفاده مي كنيم. به پشت چرم جلويي كيف چسب بزنيد و دور قسمتي كه چرم شكل گرفته را با چسب خط بكشيد. كنترل چسب E6000 كمي سخت است و به همين خاطر توصيه مي كنيم با پلاستيك برايش قيف بسازيد.

بعد از چسب زدن به چرم رويي، به قسمت داخلي چرم پشتي هم چسب بزنيد و آن را روي چرم رويي بگذاريد. دوباره دو تكه چرم را در قالبي كه ساخته ايد، قرار بدهيد و آن را با گيره ببنديد تا چسب خوب خشك بشود. خشك شدن چسب حداقل دو ساعت طول مي كشد.

مي توانيد بجاي چسباندن، چرم ها را بهم بدزويد. البته توصيه ما همچنان استفاده از چسب E6000 است اما دوختن چرم مانعي ندارد.

مرحله هشتم: بريدن حاشيه هاي اضافي

اينبار بيرون آوردن چرم از قالب كمي سخت است چون دو تكه چرم بهم چسبيده اند و ديگر جايي براي كشيدن چرم نداريد. براي سهولت كار، يك پيچ را تا نيمه در قسمت بالاي قالب چوبي فرو كنيد و از آن به عنوان دكمه براي بيرون كشيدن قالب استفاده كنيد.

بعد از بيرون آوردن چرم هم بايد لبه هايش را ببريد. چرم را با حاشيه ۱/۴ اينچي ببريد و اينكار را طوري انجام بدهيد كه لبه ها كاملا صاف باشند. برش صاف و يكدست همه لبه ها تاثير زيادي روي ظاهر كيف موبايل دارد.

مرحله نهم: صيقل دادن لبه ها

صيقل دادن لبه هاي چرم تاثير زيادي روي ظاهر كيف موبايل دارد. لبه هاي خام ظاهر چندان مرتبي ندارد و مهمتر اينكه كيف را در معرض آسيب ديدگي قرار مي دهند. براي صيقل دادن لبه هاي چرم به ترتيب زير عمل كنيد:

  1. اگر روي لبه اي كار مي كنيد كه از دو لايه چرم ساخته شده، ابتدا بايد اين دو لايه را كاملا با هم يكدست كنيد (اگر در مرحله قبل اينكار را نكرده ايد).
  2. لبه هاي چرم را با لبه گردكن كاملا گرد كنيد.
  3. لبه ها را با كاغذ ۲۲۰ سنباده بكشيد تا باقيمانده هاي لبه گردكن بيرون بريزند.
  4. به لبه هاي چرم صمغ كتيرا بزنيد و دقت كنيد صمغ به سطح كيف نخورد چون مانع از روغن خوردن اين قسمت مي شود.
  5. صبر كنيد تا صمغ خشك بشود و كمي حالت چسبناك بگيرد.
  6. حالا آرميتاژ را چندين و چندبار روي لبه ها بكشيد تا صمغ به خورد چرم برود.
  7. اضافه كردن صمغ و كشيدت آميتاژ را آنقدر تكرار كنيد كه لبه ها كاملا صيقلي بشوند.

براي پرداخت چرم مي توانيد از هر نوع روغن يا واكسي استفاده كنيد. ما روغن زيتون را انتخاب كرديم كه چرم را نرم و رنگش را تيره تر مي كند. به اين ترتيب طرح استمپ بهتر خودش را نشان مي دهد.

يك دستمال تميز را به روغن آغشته كنيد و آن را كاملا يكدست روي سطح كيف موبايل چرمي بكشيد. يك پنبه تميز برداريد و روغن اضافي را با آن تميز كنيد. دقت كنيد هرچه لايه هاي روغن بيشتر باشد، رنگ چرم هم تيره تر مي شود. در ضمن اگر لايه هاي روغن زياد بشود، چرم خيس شده و فرم كيف موبايل از بين مي رود.

كيف موبايل چرمي آماده است

به همين سادگي يك كيف موبايل چرمي شيك و بادوام ساختيد. از اين روش ساده مي توانيد براي ساخت انواع وسايل چرمي استفاده كنيد.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.